Har du styr på slektskapet? Hva viser de genetiske sporene?

Illustrasjon fra MyHeritage DNA test


Du får den korte versjonen.

For snart 3 år siden undersøkte jeg mitt slektskap til den gamle Miltzow-etten.

Klaus Miltzow kom fra Tyskland og slo seg ned i Bergen. Der begynte han handel.

Han var en del av det hanseatiske samfunnet og var en kort tid ved Kontoret i Bergen. Deretter sto han på egne ben.

Mot slutten av 1500-tallet, kom han seilende fra Stralsund i Nordtyskland eller fra området der.

Kanskje var det dog Lübeck han seilte ut fra?

Det skal jeg ikke si med sikkerhet.

Faren var foged i det som i dag er Altentreptow, en liten kjøretur syd for Stralsund.

Opp gjennom Kattegatt og Skagerak, rundet nordspissen av Danmark og sydspissen av Norge for å legge til i Bjørgvin.

Vigtig hansaby på den tiden. En av de viktigste.

Klaus ble boende i Bergen. Han ble betydningsfull person, og en rik mann.

Han gifter seg med Anna Falkonér. Hun var datter til borgmesteren Nidaros.

I 1600 fikk sønnen Gerhard tillatelse til å seile på Island. Også han drev handel, og var god til det.

Familien må har samlet seg en betydlig formue.

En del av slekten dro som kjent videre til Voss. De ble prester og storfolk dér.

De eide mye jord. Herunder en hel del i Saghaug i den gamle Evanger kommune. I dag Voss kommune.

Vil du se hvordan tingene spesifikt henger sammen for mitt vedkommende, kan du lese artikkelen Henrik og Kristense Miltzow. Har du styr på slektskapet?

Artikkelen er publisert her på bloggen.

Den gir den genetiske sporene fra denne forfatteren til den første Miltzow som landet i Bergen.

Kvalitetssikring

Men der sniker seg alltid en liten mistanke om at tingene kanskje er ikke gjort godt nok.

Jeg kan ta feil.

Og der kan være begått feil i de to ellers så solide kildene jeg har brukt: boken til Arnfinn Finne fra 1926. Og bøkene til Lars Schjærven og Johannes Gjerdåker fra 1982 og 1984. De såkalte Evangerbøkene.

Jeg kunne valgt å gjennomgå alt materialet én gang til for å sjekke for feil.

Eller jeg kunne velge en helt annen vei.

Hva viser MyHeritage?

Jeg har valgt det siste fordi jeg i mange år har hatt resultatet av en DNA test fra MyHeritage liggende.

Den tok jeg fatt i.

Der finnes et geografisk oversiktskart som en del av en genetisk profil.

Et slikt får hvis du lar deg teste via MyHeritage. Det koster i dag ikke en formue.

Normalt vil dette være privat informasjon men oversiktskartet som er gjengitt ovenfor, er der ikke de store hemmelighetene i. Alle andre som er født på vestlandet i Norge vil har et nogenlunde tilsvarende.

Kartet tegner et grovt bilde av min genetiske vandring gjennom tidene.

Slett ikke uinteressant lesning hvis du interesserer deg for historie.

Hva viser kartet?

Kartet viser det jeg vil kalle for de genetiske sporene. Samlet utgjør disse en genetisk profil.

I utvalg klumper det seg slik: 77,7% skandinaviske spor; 19,9% nord- og vesteuropeiske spor; 1,9% østeuropeiske spor og endelig er 1,2 prosent baltiske spor.

Dette kan jeg bruke til noe.

Tyngden ligger på skandinaviske og nord- og vesteuropeiske spor.

Derefter, men med betydelig mindre styrke, kommer østeuropa og Baltikum.

Det er en forsiktig antagelse at vi finner Henrik Miltzow i det østeuropeiske og det baltiske sporet.

Det tør jeg godt anta.

Inntil jeg blir motsagt eller korrigert, er det vel slik jeg ser det.

Spennende spørsmål

Det er ikke noe nytt i at sjøen er hovedveien til Bergen. Også den gangen byen het Bjørgvin.

Slik var det for hanseatene og alle de øvrige som handlet med Norge via Bjørgvin.

Sporene i Norge etter Klaus Miltzow har været ganske lett å gå til.

Det skyldes primært den historiske forskningen som er foretatt av Finne og senere Schjærven/Gjerdåker.

Men historien stopper ikke med Miltzow.

En genetisk profil vil gå mye lenger tilbake enn til 1500-tallet.

Der var en sjøvei til Bjørgvin før tyskerne leverte salt og andet sydfra, og hentet tørrfisk og skinn med seg retur.

Ta det for det det er: MyHeritage viser at på bakgrunn av deres data har jeg 441 DNA treff i Storbritannia, 419 i Danmark, 180 i Tyskland, 114 i Frankrike, 124 i Nederland.

(Jeg er klar over at spranget fra genetik til aktivitet på My Heritage er problematisk.)

Mer enn 2000 alene i USA. 9000 i Norge.

Det har vært en rejselysten flåte.

Som det har vært det for mange andre fra vestlandet.

Om vi hadde folk med under Slaget ved Hastings i oktober 1066 er ikke godt å si. (BIG SMILEY).

Hva kan dette brukes til?

En hel del faktisk.

For det det første synes de genetiske sporene å bekrefte resultatet av gjennomgangen av bøkene til Finne og Schjærven.

For det annet åpner profilen som helhet for nye og potensielt interessante geografiske områder hvor undersøkelser kan gå videre.

Jeg visste således ikke noe konkret om de godt 20 prosent genetiske spor som befinner seg i Nord- og Vest-Europa. Ikke ut over en generell antagelse om at sjøveien til Bjørgvin var viktig.

For det tredje kan profilen brukes av andre med mistanke om noenlunde tilsvarende slektsforhold: En genetisk halvdel fra Voss. Den andre genetiske halvdelen fra Bergen.

Dette er den korte versjonen. Jeg er helt mottakelig for kommentarer og rettelser.

Fortsettelsen på historien herfra må komme en annen gang.

Der er mye å ta fatt på.

God fornøjelse

Og fortsatt god dag :-).

Knut Skjærven
København, den 20. juni 2024.


Jeg har kikket i følgende bøker:

Edvard Edvardsen: Bergen, Første Part ved Olav Brattegard, Bergens Historiske forening, Bergen 1951.

Arnfinn Finne: Miltzow-ætti paa Voss, Utgjevi av ei nemnd, Voss 1926. Faksimileutgave ved Johannes Gjerdåker, Voss 1977

Anders Bjarne Fossen: Bergen Bys Historie II, Borgerskapets by 1536 – 1800, Alma Mater Forlag, Bergen 1995

Lars Schjærven og Johannes Gjerdåker: Evangerboka Band II, Voss Bygdeboknemnd 1984, Voss

#KnutSkjærven #LarsShjærven #ArnfinnFinne #JohannesGjerdåker #Normandie #SlagetvedHastings #AndersFossen #MyHeritage









Legg igjen en kommentar