Danske bøker: Jeg gleder meg …

Winston’s Vocation © Knut Skjærven.

Danske bøker. Jeg gleder meg.

Ingen husker vel at jeg i tidenes morgen faktisk var en nokså flittig anmelder av danske bøker til Bergens Tidende. Også til det som en gang i tiden het, Bergens Arbeiderblad.

Bodelsen, Scherfig, Rifbjerg, Brøgger, og hva de nå het.

Nå starter prosjektet igjen. Det var i hvert fall idéen. Jeg må se hvor langt ånden rekker. Etter alle disse årene.

Jeg skrev til Gyldendal (Danmark) i dag og nevnte disse planene. De var med på idéen, og de første tre bøkene er på vei i posten: Wind, Hovbakke Sørensen, Bonde.

Én ting er forskellig fra tidligere: Denne gangen blir det faglitteratur. Tidligere var det skjønnlitteratur. Alle kan jo vokse :-).

Det blir omtaler mere enn anmeldelser. Jeg vil gjøre oppmerksom på heller enn å analysere. Det blir nok et sted midt i mellom.

Men kort, forholdsvis kort. Livet er too short til side opp og side ned.

Ta fatt i bøkene selv. Les dem. Fremover vil du finne dem her på bloggen i kategorien: Danske bøker.

Der er fortsatt folk som leser.

We live in interesting times, sier kineserne. La oss se om dette kan bli interessant. Interessant nok.

Ja, bildet er tatt i København. Men ikke til denne leiligheten. Suits me fine :-).

God fornøyelse. Når så langt kommer.

© Knut Skjærven
København, den 29. oktober 2020.

#danskebøker #knutskjærven #knutskjaerven #Gyldendal

Legg igjen en kommentar