ON STREET PHOTOGRAPHY and other life changing events

KNUT SKJÆRVEN/PHOTOGRAPHER/WRITER/RESEARCHER

Paris, Berlin And Hellerupvej

The Accident © Knut Skjærven

The Accident © Knut Skjærven

Knut Skjærven, Hellerup, er valgt som fotograf til et stort kulturprojekt under Europarådet. Det kommer kommunen til at nyde godt af, siger han til Villabyerne.

Der indgår allerede et par fotos fra Gentofte, og der vil komme flere.

Det handler om et projekt for kulturel forståelse, og billederne er illustrationer til et e-learning program, der åbnede i starten af december.

De vil være en del af Europarådet’s arbejde omkring kulturel forståelse og accept i mange år fremover.

Fotografierne skal udstilles i Strasbourg i april, og hos Galerie Knud Grothe i Charlottenlund i juli og august.

Det passer mig fint at bedrive samtidshistorie i Gentofte, siger han. Det var jo der jeg startede.

Knut Skjærven, fortæller:

Det er en af de meste spændende uger jeg har oplevet. En uge i Berlin. Allerede den anden dag fik jeg en forespørgsel om at skrive en artikel for kameraproducenten Leica, og aftenen før hjemrejse kom denne mail:

I came across your blogs and the photographs you show in them, which I like very, very much and which I feel so beautifully and subtly illustrate the concept of encounter. My question to you is whether the Council of Europe could use your pictures for this resource, obviously citing the source in each case.

Underskrevet Rachel Lindner og Council Of Europe.

Jeg troede der var en spøg

Jeg troede at det var en spøg, men sagen holdt vand og har nu været under forberedelse siden september 2012. Projektet åbnede den første uge i december. Indtil videre i den engelske udgave.

Projektet hedder: Autobiography Of Intercultural Encounters (AIE) og handler om at forstå og forholde sig til møder (encounters) mellem mennesker fra forskellige kulturer. Nationalt såvel som internationalt.

Den franske version er planlagt til foråret 2014 og introduktionerne er allerede i dag på engelsk, fransk, russisk, polsk og italiensk.

Endnu ikke på dansk.

Det viste sig at jeg var tiltænkt rollen som eneleverandør af fotografier. Ikke kun til den engelske version, men også i kommende oversættelser. Det er kun teksten, der ændres. Alle fotografierne følger med.

I starten handler det om 47 billeder som kan udskiftet hen ad vejen. Det bliver en rullende fotoudstilling fra Europe. Billederne er en del af e-learnings programmet og kan ses der.

Jeg har oprettet et eget billedgalleri som Europarådet kan bruge til inspiration, men det er mig som har det sidste ord i valgt af billeder.

Mange af dem De kan ses på The Europeans. De bliver løbende fornyet. Det er min opgave eller snarere drømmejob.

Et stænk af humor

Jeg tror at en af årsagerne til Europarådet har valgt disse billeder, er at det handler om positive, livsbekræftende ting. Jeg prøver at give hvert billede et stænk af humor.
Mange af billederne viser netop encounters mellem mennesker.

Jeg har stor, stor respekt for projektet og kender det rimelig godt efterhånden. Det passer mig helt fint, for det er en type fotografi som jeg i forvejen har stor fornøjelse af.

Street Photography

Det specielle ved fotografiene er at de er såkaldte street photos. I Danmark har denne genre ikke godt fat, men det handler, kort fortalt, om spontane billeder fra det offentlig rum. Gerne med en humoristisk drejning.

Genrens fader er den franske fotograf Henri Cartier-Bresson (1908 -2004), godt efterfulgt af folk som Robert Frank (1924) René Burri (1933), Elliott Erwitt (1928), Vivian Maier (1926 – 2009) og en håndfuld andre.

Jeg har dog blandet med mere opstillede ting for at få større variation. Der et fotos fra Berlin, Paris, København og Gentofte. And Hellerupvej.

47 lande og 820 millioner mennesker

Autobiography Of Intercultural Encounters er støttet af 47 europæiske lande med et befolkningsunderlag på 820 millioner mennesker.

Det henvender sig specielt til børn og unge, men ud over det også til alle andre. Træningen foregår på internettet og er åben for all.

Hvorvidt der kommer en dansk oversættelse er et spørgsmål til politikerne. Udenrigsminister, Holger K. Nielsen, er Danmarks repræsentant i Europarådet.

Det ville være oplagt at bruge at bruge programmet i danske skoler. Jeg tror interessen skal komme derfra. Gentofte kommune ville være et godt sted at starte.

Tilbage til start

Da jeg var færdig med min uddannelse for mange år siden var jeg ad to omgange tilknyttet det nu hedengagne Gentofte Lokalhistoriske Arkiv.

Da handlede det også om samtidshistorie. Pudsig at være tilbage i det samme spor. For Hellerupvej ligger jo i Europa, ikk?

Knut Skjærven

Knut Skjærven bor i Hellerup og løser fotojournalistiske opgave og kommunikationsopgaver for virksomheder og private.  Han uddannet som mag.art. i Filmvidenskab ved Københavns Universitet og underviser, blandt andet, i street photography i Berlin.

Han kan kontaktes på knut@skjaerven.com.

INSERT:

Hvis du vi se de 47 fotografier som i dag indgår i Autobiography Of Intercultural Encounters må skal du åbne introduktionen og de 7 menupunkter du finder her.

Hvis du ønsker at se nogle af de anvendte og kommende billeder uden at gennemgå programmet, finder du dem på The Europeans, som er Knut Skjærven’s blog.

© Knut Skjærven

December 17, 2013.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on December 17, 2013 by in Council of Europe and tagged , .

barebones communication

Berlin Black And White

Street Photographer’s Toolbox

The Europeans

Phenomenology And Photography

The EDGE

